Accesul la competiție al partidelor noi poate fi ușurat. Prezența cât mai multor competitori în alegeri înseamnă mai multe idei, mai multă dezbatere, mai multe opțiuni pentru alegători.

Reducerea numărului de semnături necesare pentru înscrierea în alegeri urmărește democratizarea vieții politice prin eliminarea unor bariere artificiale din calea competitorilor mai mici sau noi. Legea partidelor din 2015 permite înființarea mai ușoară a partidelor, un pas pozitiv pentru ca oameni noi să intre în politică și să aibă acces la funcțiile publice, dar legile electorale fac accesul la competiție foarte dificil.

În momentul actual, numărul de semnături este stabilit la 1% din numărul total de alegători dintr-o circumscripție, dar nu mai puțin de un prag absolut. Pentru alegerile locale, acest prag absolut a fost stabilit la nu mai puțin de 100 la comune, 500 în orașe mici și mijlocii și 1.000 în orașe mari și județe. Comisia de la Veneția, prin Codul Bunelor Practici în Materie Electorală, recomandă ca numărul de semnături să nu depășească 1% din numărul de alegători. Oprindu-se la valoarea maximă recomandată, legiuitorul nu a ținut cont de specificul politic românesc: indice ridicat de migrație (deci un număr semnificativ de cetățeni plecați în străinătate, ceea ce reduce bazinul de colectare a semnăturilor), încredere socială scăzută și interes scăzut pentru politică.

Modificarea propusă urmărește coborârea semnificativă a numărului de semnături necesare, la 0,1% din numărul alegătorilor înscriși pe liste, complementar cu un prag minimal și unul maximal: nu mai puțin de 10 semnături, pentru localitățile foarte mici, respectiv nu mai mult de 500 de semnături. Aceste valori se aplică în cazul alegerilor locale și parlamentare.

Cu sprijinul tău, accesul la competiție al partidelor noi poate fi ușurat. Prezența cât mai multor competitori în alegeri înseamnă mai multe idei, mai multă dezbatere, mai multe opțiuni pentru alegători și, la fel ca în economia de piață, competiție mai intensă care duce la rezultate mai bune pentru consumatori. În acest caz, reprezentare mai bună pentru cetățeni.